.

.
Volg mij ook op TWITTER klik hiervoor op de foto

vrijdag 8 april 2016

Droevig : Zelfs een herdenkingsmonument voor Joodse en Sinti kinderen is niet meer heilig in Nederland.


Het glazen kunstwerk Bevroren Tranen is gedeeltelijk gestolen uit de herdenkingstuin van Kamp Westerbork. Dit monument symboliseert de kinderen van Joodse en Sinti afkomst die vanuit durchgangslager Westerbork werden afgevoerd naar de diverse vernietigingskampen. Het vervolg is helaas maar al te goed bekend.
‘Bevroren Tranen’ bestaat uit twee tranen elk op een eigen sokkel geplaatst. De traan die is gestolen is blanco op de andere traan staan de namen van de kinderen geschreven die vanuit kamp Westerbork zijn afgevoerd.
Het glazen kunstwerk is gemaakt door oud verzetsstrijdster Truus Menger, ze liet zich inspireren door het lied ‘bevroren tranen’ van Maarten  Peeters.



Als inspiratiebron voor de  titel ‘bevroren tranen’ werd het gedicht van Dante Alighieri uit de veertiende eeuw genomen omtrent zijn reis door de hel.

Op ‘t midden van ons levenspad gekomen,
kwam ik bij zinnen in een donker woud
want ik had niet de rechte weg genomen.
Rondom mij dicht en doornig kreupelhout;
ik kan niet zeggen hoe het mij bezwaarde,
nu de herinnering mij weer benauwt:
Een bitterheid die doodsnood evenaarde.
maar om het andere, het goede dat
ik ondervond, zeg ik wat ik ontwaarde.
Ik weet niet hoe ik dit gebied betrad;
de slaap had mij alle besef ontnomen,
toen ik de ware weg verlaten had.
Tot zover een korte inleiding zodat eenieder weet wat er feitelijk is gestolen, kapot gemaakt. Dus nee niet een kunstwerk, maar een HERDENKINGSTEKEN voor KINDEREN die slachtoffer zijn geworden van het naziregiem tijdens de tweede wereldoorlog.
Bij deze mijn oproep gericht aan dovemansoren :
BRENG DIT KUNSTWERK TERUG.
Voor iedereen die hier niets mee te maken heeft, kijk mee, zoek mee en laat via de sociale media  weten dat directeur Dirk Mulder van Herinneringscentrum Kamp Westerbork op zoek is naar de helft van het kunstwerk ‘Bevroren Tranen’ dat door respectloze is ontvreemd.
In de hoop dat dit Herinneringskunstwerk snel weer compleet haar geweldig belangrijke taak kan gaan vervullen.
Er voor zorgen dat WIJ de verschrikkingen deze kinderen en velen anderen aangedaan nooit of te nimmer zullen vergeten.
met groet Bolo

Geen opmerkingen: