.

.
Volg mij ook op TWITTER klik hiervoor op de foto

maandag 3 augustus 2015

'Een Koerd vecht voor zijn eer, trots en familie'

Het nieuws uit het Midden-Oosten absorbeert hij dagelijks. De aandacht van Papendrechter Hawar Mouhiddine (28) gaat daarbij vooral uit naar Irak. Daar strijden vader Mouhiddine Mizori en broer Herman (21) met de Koerdische peshmerga's mee tegen Islamitische Staat (IS); vrijwillig. 'Een Koerd vecht niet voor geld, maar voor zijn eer, trots en familie.'

Nieuwsberichten uit Koerdistan Regional Government (KRG), de autonome Koerdische regio in Irak, leest hij wel vier keer. Hawar Mouhiddine wil geen detail missen. ,,Hoewel het zo ver weg is, komt het erg dichtbij," vertelt de Papendrechtse Koerd. ,,Ik wil weten welke dorpen zijn veroverd, welke leiders zijn opgepakt. Ik volg alles."

Hawars jongere broer Herman (21) verruilde vorig jaar vrijwillig het veilige Papendrecht voor Iraaks-Koerdistan. Hij sloot zich aan bij de peshmerga, de strijdmacht van de Iraakse Koerden. Peshmerga is in het Nederlands vertaald: 'Zij die oog in oog met de dood staan'.

,,Hij kon het leed dat IS daar onder de yezidi's aanrichtte niet langer aanzien. Hij zei: 'Nu verkrachten en vermoorden ze yezidi's, maar morgen is jouw vrouw aan de beurt.' Ik kon hem niet op andere gedachten brengen, hij moest. Natuurlijk maak ik me zorgen. Ik probeer elke dag contact met hem te hebben."

Artikel via Het AD

Geen opmerkingen: