.

.
Volg mij ook op TWITTER klik hiervoor op de foto

zaterdag 11 januari 2014

Gothic meisje

Slachtoffer zinloos geweld vertelt haar verhaal

http://www.bredavandaag.nl


BREDA - Een mishandeling vanwege een afwijkend kledingstijl en uiterlijk - ‘Gothic’, volgens de daders - wekte afgelopen zomer veel verontwaardiging. Ondanks de enorme media-aandacht en de aandacht op Facebook, ging iedereen daarna verder met zijn leven. Behalve voor slachtoffer Christina (24). Zij worstelt nu nog met wat haar overkomen is. Haar verhaal.
“Ik besefte pas toen ik mijn ouders ‘s ochtends voor de deur hoorde schreeuwen wat er gebeurd was die nacht. Zij kwamen op visite, maar konden niet naar binnen. Mijn ouders hebben een sleutel, maar omdat ik mijn sleutel aan de binnenkant had laten zitten, ging de deur niet open.”
“Pas toen ik in de badkamer de spiegel keek, zag ik dat ik helemaal onder het bloed zat. Ik had wel hoofdpijn en mijn gezicht was opgezwollen. Later bleek dat ik een hersenschudding had. Twee weken lang heb ik op bed gelegen. Beetje bij beetje kwam het verhaal terug.”
“In de eerste weken durfde ik niet naar buiten. Omdat ik niet veel meer wist, was ik bang dat de daders, twee blonde jongens, me gevolgd zouden zijn en dat ze me zouden kunnen vinden en bedreigen. Ik wist niet precies waar het was gebeurd.”
“Na een week of vier wilde ik met de bus gaan. Op weg naar de bushalte werd ik bang en ben ik gaan rennen. Dat was gewoon overdag. Met de auto durfde ik wel. Ook later, in augustus toen ik op vakantie was in Spanje ging het niet goed. Ook daar durfde ik niet de straat op.”
“Ik dacht nooit na als ik op stap ging. Ik ging alleen. Nu probeer ik er altijd voor te zorgen dat er iemand met me mee fietst of loopt.”
Cristina werd uitgescholden vanwege haar uiterlijk. ‘Vieze Gothic’, riepen de daders. Dat mondde uit in de mishandeling. “Ik ben weleens eerder uitgescholden vanwege mijn uiterlijk. Ik kleed me zwart, heb zwarte make-up en piercings. Een beetje andere kledingstijl, dat wel.”
“Ik ben wel erg geschrokken van de mediaaandacht. Mijn Facebookbericht was eerst alleen te zien door mijn vrienden, waarna een vriendin zei dat ze het niet kon delen. Daarna heb ik het openbaar gemaakt. Tot aan SBS toe kreeg ik vragen of ik iets wilde vertellen. Ik wilde eigenlijk alleen maar vragen of mensen uit de omgeving iets gezien hadden.”
“De aandacht zorgde voor veel reacties. Heel veel lieve reacties van bekenden en onbekenden, maar ook wel wat vervelende. Mensen die stelden dat ik een verwende puber was en dat ze aangifte zouden doen bij jeugdzorg omdat mijn ouders me alleen over straat lieten gaan. Ik ben 24 en woon op mezelf. Die reacties verbaasden me wel.”
“Ik ben naar een psycholoog gegaan omdat ik er last van bleef houden. Die wilde dat ik terug zou proberen te gaan naar de avond dat het gebeurde. Dat wilde ik eigenlijk niet, ik probeerde alles te onderdrukken, maar dat moest juist niet. Volgens de psycholoog moest ik alles onder ogen zien. Beetje bij beetje ben ik weer alleen op stap gegaan. Het is moeilijk dat ik me niet meer alles kan herinneren. Daar moet ik me bij neerleggen. ”
“Het optreden van de politie frustreerde me wel. Ik ben op een gegeven moment heel boos geworden omdat ik niet teruggebeld werd. De oproep op Facebook zorgde voor veel reacties. Onder andere van een paar meisjes die aangaven dat zij ook door deze jongens waren lastig gevallen. Zij kende die jongens. Ik wilde weten hoe dat zat.”
Het onderzoek naar de mishandeling is inmiddels stilgelegd. De sporen liepen dood. “Het is jammer dat het zo gelopen is. Ik begrijp ook wel dat het druk is en dat er weinig bewijs is. Ook vanuit mijn studie, ik doe zelf rechten, begrijp ik dat wel. Met mijn studie heb ik er weinig last van. Op het terrein van de universiteit verwacht je zoiets ook niet. Het was wel mijn grootste angst dat ik vertraging zou oplopen, ik ben namelijk nog al perfectionistisch.”
“Het voorval heeft wel effect gehad op de keuze voor de masters die ik doe. Ik doe nu strafrecht en mensenrechten en denk na over het volgen van een vak uit de master Slachtoffers en strafrechtelijke rechtvaardigheid. Uiteindelijk wil ik bij het Internationaal Strafhof terechtkomen en dan kijken naar de rol van slachtoffers.”
“Mensen zeggen ‘het leven gaat gewoon verder’, maar ik heb er nog steeds last van. Met die ervaring hoop ik straks wat te doen.”
hieraan voorafgaande artikel : Bredase mishandeld vanwege Gothic uiterlijk
dit artikel via Beda Vandaag : Slachtoffer zinloos geweld vertelt haar verhaal 
Artikel is geschreven door Wijnand Nijs en ik ben van mening dat dit soort droevige aangelegenheid gewoon niet vaak genoeg rondgestuurd kan worden, vandaar het plaatsen van het volledige artikel op mijn blog
groeten met een traan Bolo

Geen opmerkingen: